My Blog

Så undviker du socker i maten

Socker döljer sig i det mesta vi äter. Få produkter du hittar på hyllorna i dag är helt fria från denna kaloriproppade tillsats. Men att äta mat utan socker behöver inte alls vara speciellt svårt. Här får du några nyttiga tips som kan hjälpa dig till en vardag nästan helt utan socker.

Köp sockerfria produkter

Vill du äta mat utan socker, kan du testa olika sockerfria alternativ. Sockerfria produkter från märken som till exempel Easis innehåller inget tillsatt socker. I många fall innehåller de i stället någon form av sötningsmedel. Därför smakar dessa produkter fortfarande sött och gott. Med sockerfria alternativ kan du fortfarande njuta av sötsaker som till exempel kakor eller chokladbitar, utan att du får i dig lika mycket kalorier.

Använd alternativ till socker

Om du vill åt samma söta smak som sockret ger, kan du använda olika sötningsalternativ. I butikerna hittar du ofta flera olika varianter av sötningsmedel. Konsistensen kan variera en hel del mellan olika sötningsmedel. Vissa är flytande, medan andra är torra. Vissa ersätter brunt farinsocker, medan andra liknar florsocker i texturen. Något annat som kan variera lite är smaken. Steviasötningar kan ofta ha en speciell eftersmak. Vissa personer gillar den, medan andra inte gör det. Testa gärna olika typer av sötningsmedel för att hitta ett som fungerar för dig och din matlagning och bakning.  

Ät riktig mat

Om du vill äta mat utan socker, ska du se till att äta riktigt mat. Många väljer att äta små snacks eller sötsaker för att fylla på med energi. Tyvärr innehåller dessa ofta stora mängder socker och andra onödigheter. Det är alltid bättre att äta ett riktigt mål mat än att äta snacks eller godis flera gånger. När du äter riktig mat kommer du att känna dig mindre hungrig. Ditt blodsocker kommer även att bli mer stabilt av det.

Laga maten själv

Att laga mat själv är alltid bättre än att köpa mat som är färdiglagad. När du lagar maten på egen hand, vet du alltid vad din mat innehåller. Du kan själv kontrollera exakt hur mycket eller hur lite socker du vill ha i den. Om du vill äta mat helt utan socker ska du därför se till att laga den själv. När du lagar mat själv sparar du mycket pengar. Du får ofta mycket mer mat för dina pengar än när du köper mat som är färdiglagad. Hemlagat smakar dessutom mycket bättre än maten som finns på hyllorna. Hemlagad mat är även färskare samt innehåller ofta mer nyttigheter.

Se upp med tillbehören

Det är inte bara de färdiglagade rätterna som ofta innehåller stora mängder socker. Även tillbehör som såser, dressingar, drycker, röror, pålägg och liknande kan innehålla riktigt mycket socker. Ibland kan du hitta alternativ utan socker, men det kräver att du läser på etiketterna för att du ska kunna se det. Om sockerinnehållet inte är tydligt märkt på framsidan, kan du alltid läsa på baksidan för att se exakt vad produkten innehåller. Om du brukar äta mat med många färdiga tillbehör, ska du alltid läsa innehållet. Det är det enda sättet du kan se sockerinnehållet på.

Du kanske också gillar